The Steven F. Udvar-Hazy Center

I forbindelse med min sommerferie i 2014, besøgte jeg flymuseet “The Steven F. Udvar-Hazy Center”. Museet er placeret i Chantilly, Virginia tæt på Dulles International Airport.
Museet er et af 2 museer samlet under titlen “Smithsonian National Air & Space Museum”.

Det mest kendte af de 2 museer ligger inde i Washington DC, og er kendt som “National Air & Space Museum”. Museet har imidlertid så stor en samling, at det ikke har plads til at udstille andet en en del heraf. I 2003 blev det endeligt muligt – via en donation på omkring 65 millioner dollars fra den ungarske indvandrer Steven F. Udvar-Hazy – at bygge centret i Chantilly, og heraf navnet.

Med museet i Chantilly har Smithsonian fået udvidet udstillingsarealet med omkring 71,000 m2, og museet i Chantilly udstiller i øjeblikket, blandt andet store fly som Concorde, Boeing 367-80, SR-71 Blackbird, rumfærgen Discovery og ikke mindst den historiske Boeing B-29 Superfortress “Enola Gay”.

Enola gay’s historie

Enola Gay deltog i 2. Verdenskrig som mange andre fly, men den 6 august 1945 smed hun den første atombombe brugt i krig, mod den japanske by Hiroshima. Da amerikanerne 3 dage senere smed endnu en atombombe, denne gang over Nagasaki, deltog Enola Gay også, denne gang som avanceret vejrobservationsfly.

Jeg besøgte museet den 28 juli, og netop på denne dag døde det sidste overlevende besætningsmedlem, Theodore Van Kirk. (27 februar 1921 – 28 juli 2014).

Museets opbygning

Museet består af de 3 store hangarer. Den største er “The Boeing Aviation Hangar”, hvor flyene er udstillet i 3 niveauer. Udstillingen her er opdelt i en række kategorier som WWII, German WWII, Korea, Vietnam og moderne fly.

I den mindre hangar “The James S. McDonnell Space Hangar” er der som navnet angiver fokus på rumfart og juvelen i udstillingen er rumfærgen Discovery.

Bagerst i museet er der endnu en stor hangar “The Mary Baker Engen Restoration Hangar”, som der dog ikke er direkte adgang til, men her kan du via store udsigtsvinduer følge museets arbejde med at restaurere og vedligeholde gamle fly.
I øjeblikket arbejder de blandt andet på et Sikorsky JRS-1. Det eneste fly i museets samling som var i Pearl Harbor d. 7 december 1941. Faktisk var der udstationeret 10 stk. på Pearl Harbor, og alle overlevede det japanske angreb.

Museet ligger som sagt tæt på Dulles, og her kommer museets udsigtstårn “The Donald D. Engen Observation Tower” til nytte, da du her har en 360 grader view af området og ikke mindst udsigt til landingsbanerne, og kan se fly komme ind til landing. I tårnet kan du også finde en udstilling med Air Trafic materiel.

Endelig har museet et “Airbus IMAX® Theater”. Skal sulten stilles er der en stor MCDonalds.

Museet har åbent alle dage, undtaget den 25 december.

Transport – tog/bus

Det tog godt halvanden time med bus og metro for at komme ud til museet fra Washington. Der er gratis entre, men de modtager gerne donationer.

Med metroens Silver Line seneste udvidelse pr. 26 juli 2014 (skal nå helt ud til Dulles i 2018), er den nemmeste offentlige transport til museet, at tage Silver Line til endestationen Wiehle-Reston East og herfra tage bus 983, som kører ud til museet via Dulles.

Transport – bil

Kommer du i bil koster parkeringen 15 $ (indtil kl. 16. Ankommer du efter 16, er der gratis parkering)
Adressen er: 14390 Air and Space Museum Parkway Chantilly, Virginia 20151


Forfatter: MHK – Flykending.dk

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer.