Prags fly museum, Letecké Muzeum Kbely

I efterårsferien 2010 var jeg i Prag med familien, og var heldig med at få dem overtalt til en lille tur ud til Letecké, hvor Prags flymuseum er placeret. Flymuseet er åbent fra sidst i april til sidst i oktober, tirsdag til søndag kl. 10.00 til 18.00.
Museet er placeret ca. 10 km nord/øst for Prags centrum, men da byens offentlige transport virker helt formidabelt, er det ikke noget problem at komme derud. Man tager undergrundsbanens linie C (rød) til endestationen ”Letňany ”, herefter skal man med bus et par kilometer (her er der flere muligheder nemlig linierne 185, 259, 280, 302, 375, 376), så kører man tre stoppesteder, og en halvtimes tid efter afgang fra centrum mødes man af gateguarden, som er en MIG 21 ”Fishbed”.

Der er fri entre og den eneste kortguide der findes er lige inden for porten, hvor der er et kort over pladsen og diverse regler. Desværre er der nogle regler der berører os fotografer, der må ikke bruges stativ og der må ikke bruges blitz, og så må man heller ikke fotografere ud mod flyfeltet, da museet er på samme base som 24. transport eskadrille. Men det kan jo være svært at styre sådan et kamera, så enkelte brud på sikkerheden præsterede jeg, til trods for en del museumskustoder.

Men nu til selve museet, som faktisk er et ganske glimrende flymuseum, hvor de fire af hallerne har – for et flymuseum – nogenlunde plads omkring flyene. Dog bliver man i hal 7, som indeholder fly fra 1945-90, mest imponeret af hvor mange fly der kan mases ind i en hal.
I alt skulle der være 110 fly udstillet (85 under tag og 25 uden for), jeg talte ikke efter, men min fornemmelse sagde at der var flere fly at se, måske fordi de ikke talte deres to flykirkegårde med, som der er placeret tæt op af hegnet.

Hal 3

Jeg startede min rundtur i hal 3, hvor det er de gamle dobbeltdækkere der skinnende og flotte viser sig frem. De fleste med crew omkring.

Desværre måtte jeg, imellem hal 3 og 5, nøjes med at kigge på grønt græs, da deres transportfly står ude i flyfeltet uden for museet. Men lige overfor er deres flykirkegård, med flere gamle rustne fly, som forhåbentligt vil blive restaureret, og herefter indgå sammen med de andre på den rigtige side af hegnet.
Imellem de to haller har man også mulighed for at kigge ud på transporteskadrillens område, hvor Hp’s, Casa, turbolet og Airbus 319 stod placeret. Der var dog ikke meget aktivitet, så kun en enkelt Hip tage af.
Her fik jeg ingen billeder da både kustoder og flyvestations MP’er færdes lidt for meget i området efter min smag.

Imellem de to haller har man også mulighed for at kigge ud på transporteskadrillens område, hvor Hp’s, Casa, turbolet og Airbus 319 stod placeret. Der var dog ikke meget aktivitet, så kun en enkelt Hip tage af.
Her fik jeg ingen billeder da både kustoder og flyvestations MP’er færdes lidt for meget i området efter min smag.

Hal 5

Inde i hal 5 er det 2WW fly der regerer, og her er der flere klenodier imellem Ilyushin IL-2 Schturmovik, Me-262 Schwalbe og Lisunov LI-2 (russisk bygget DC-3), den sidste gør at det bliver lidt mere tæt i hal 5, og billederne i mørket bliver lidt vanskeligere at tage.

Efter de første to støvede haller, trænger man til frisk luft, så jeg valgte at kigge på flyene mellem hal 6 og 7, hvor der er nyere helikoptere og fly, bla. MI-1 Hare, MI-4 Hound, MI-24 Hind, SU-25 Frogfoot , IL-28 Beagle, men også Draken, Viggen og Phantom.
Udendørs flyene er desværre lidt mere medtagede af vind og vejr. Men der er gode muligheder for billeder.

Hal 7

Det er der til gengæld ikke rigtigt i hal 7, der er ellers forholdsvis lyst, men til gengæld er der presset 60-70 fly ind og dertil diverse andre genstande. Der er blandt andet våben, motorer, uniformer og så er der en lille udstilling om deres første kosmonaut Vladimír Remek , som for øvrigt var den første ikke russer eller amerikaner, der fik sig en tur i rummet med Soyuz 28. Kapselen fra Soyuz 28 er også udstillet. Men der er også rigtigt ,mange interessante fly, blandt andet Tjekkeslovakisk byggede ME-109 (S-199 og CS-199), YAK-23 ”Flora”, SI-204 og mange flere.

Hal 4

Bagved hal 4 står der en række af jagerfly, bland andet en Flogger med special bemaling , som fløj til deres 50 års jubilæum. ”Hell Fighter” er desværre ikke så flot mere, da vind og vejr har gjort sit.

I selve hal 4 gemmer der sig igen en del dobbeltdækkerfly, og igen er de opstillet med lidt afstand. Flyene er for de flestes vedkommende bygget i Tjekkiet og igen er der flere specielle blandt såsom Avia BH-11, Aero A-12 og flere fra samme producenter.

Hal 6

Den sidste hal (hal 6) er det de første jetfly der vises frem, her står der meteor, Me-262 og Vampire. Alle er meget flotte fly, men igen er de vanskellige, at fotografere da der ikke er vinduer og kun lys fra lysstofrør. 

Afslutning

Alt i alt er Prags flymuseum et ganske glimrende museum, og nu når familien har fået en overtalt til hovedstadsferie, og de alle er ved at være trætte af kirker og flotte bygninger i Prag, ligger der så lige uden for et rigtigt flot flymuseum. Helt klart et besøg værd.


Forfatter: JMJ – Flykending.dk

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer.