Hvorfor flykending?

I dag er kontrollen med luftrummet utrolig vigtig, og under konflikter vil der være mange fly i luften – egne, allierede og fjendtlige fly. Det er derfor vigtigt at kunne identificere ven fra fjende, for at undgå nedskydning af egne eller allierede fly. Denne identifikation kan foregå elektronisk eller ved simpel visuel identificering.

Selvom der trænes meget i flykending sker der fejl.

Lige efter Desert Storm nedskød en amerikansk F-15 Eagle to UH-60 Black Hawk helikoptere, tilhørende den amerikanske hær, i den tro at de var fjendtlige irakiske helikoptere, muligvis Mi-24 Hind. Det skete selvom piloten blev guidet af en E-3 Sentry AWACS, men en række fejl og misforståelser gjorde at piloten ikke fik identificeret de to helikoptere korrekt. 26 omkom.

Se hvordan Hind og Black Hawk ser ud nedenfor:

U.S. Army MH-60 Blackhawk – Foto: Senior Airman Julianne Showalte.
Hind

Den 1 September, 1983, nedskød en russisk SU-15 Flagon en Boeing 747-230B tilhørende Korean Air Lines. 747´eren var kommet ud af kurs under en flyvning fra Anchorage, Alaska til Seoul, Syd Korea. Russerne fulgte ikke procedurene fastlagt af IATA (International Air Transport Association ) og lod ikke piloterne på 747´eren identificere sig og skabe kontakt.

Su-15 Flagon flyet kom nedefra og bagfra om natten og identificerede ikke 747´eren korrekt, ej heller kontaktede piloten 747´eren og identificerede sig selv. En 747 i luften, set nedefra, kan ligne en Boeing 707 eller en militær KC-135 Stratotanker. 269 omkom.

Det viser at i det tilfælde hvor visuel identifikation kan gennemføres kræver det at vedkommende der skal foretage identifikationen er uddannet og trænet i dette. Det gælder for piloter, personel ved antiluftskyts osv.

Den korrekte identifikation kan være forskellen mellem liv og død.

Lukket for kommentarer.