Hatzerim – Israel Airforce (IAF) Museum ved Beer sheva

Staten Israel blev en realitet d. 28. maj 1948 efter en vedtagelse i FN, og 14 dage efter blev IAF oprettet. I begyndelsen med fly, hvor en del blev doneret. Næsten alt, hvad der har været tilknyttet af fly, kan i dag ses på Israel Airforce Museum i Hatzerim, i udkanten af Hatzerim Airbase, i Negev ørkenen i det sydlige Israel, hvor der max. er 25 mm. nedbør – om året. Det meste er derfor intakt, bortset fra det der ikke kan klare tørken og varmen.

Basen blev oprettet i 1966, og her er i dag 4 eskadriller, Esk. 69 med F-15I (F-15 Eagle), Esk. 102 med TA-4 (A-4 Skyhawk), Esk. 107 med (F-16I) og Esk. 123 med (UH-60 Black Hawk). Museet blev oprettet i 1977, og har været åbnet for publikum siden 1991.

Israel Airforce (IAF)

De første flytyper, som IAF havde i brug, var Avia-199s, Tjekkisk byggede ME-109 samt Supermarine Spitfire LF MK IXE, også bygget i Tjekkiet. Uenigheden med de omkringliggende Arabiske lande betød, at Israel var under angreb fra den første dag. De første 4 Avia var i luften 29. maj 1948, fløjet af frivillige udenlandske piloter, og allerede 3. juni 1948, blev 2 Ægyptiske DC-3 nedskudt, som forsøgte at bombe Tel Aviv.

Suez krisen

I 1956, under Suez krisen, var der igen brug for de Israelske jagerfly, der i forbindelse med krisen måtte i aktion. Mens Israelske DC-3 landsatte faldskærms styrker, var P-51 Mustang i gang med at forhindre kommunikationen i Sinai ørkenen, nogle ødelagde bl.a. telefonledningerne med propelbladene. Andre typer var Boeing 377 C- 97, som IAF havde købt i 4 eksemplarer. Et af disse blev i øvrigt skudt ned Sinai ørkenen i 1967.

Seks-dags krigen

Under Seks-dags krigen i 1967, var der igen brug for IAF. Under et overraskelses angreb den første dag, destruerede IAF det meste af det Ægyptiske luftvåben, mens flyene endnu var på jorden. Senere samme dag led det Syriske og Jordanske flyvevåben samme skæbne. I alt blev 452 fly ødelagt, hvoraf 49 i luftslag.

IAF bestilte den opdaterede udgave af Mirage IIIC,også kaldet Mirage 5, til levering i 1969, men pga. handelsembargo efter Seks-dags krigen, besluttede Frankrig at annullere ordren, selv om flyene var betalt. IAI fremskaffede tegninger, og på baggrund af et enkelt fly fra Dassault, leveret som reservedele, uden motor, instrumenter, våbensystem m.m. , begyndte produktionen af Mirage III / 5, som i Israel blev kaldt Neskar.

Senere blev indkøbt GE J-79 motorer fra USA, som blev starten på videreudviklingen til Kfir i flere udgaver. Kfir blev bl.a. solgte til bl.a. Argentina, Peru og Chile. US Navy og Marine Corps har lejet 25 stk. Kfir, benævnt F-21A, som frem til 1989 blev brugt som aggressor. Kfir blev siden brugt af ATAC, for øvrigt sammen med danske Draken. Der blev i alt bygget over 100 stk. af typen.

I de efterfølgende år fortsatte presset fra de arabiske lande, og IAF gennemførte mange dybe angreb, hvor flere MIG, fløjet af russiske piloter, blev skudt ned.

Yom Kippur

I 1973 under Yom Kippur krigen, ødelagde IAF mange Ægyptiske og Syriske militære flyvepladser og raket batterier. A-4 Skyhawk og F-4 Phantom var kommet til, og begge blev hurtigt et effektivt våben. Israel lavede en del modifikationer til F-4, bl.a. RF-4E(S) med kamera i næsen. I løbet af krigen mistede IAF 102 fly, imod ca. 390 ægyptiske og Syriske fly.

Nyere tid

Siden er IAF blevet tilført nye flytyper, bl.a. F-15I og F-16I, sidste leveret i 1978. I 1980 arbejdede IAI på en videreudvikling af F-16 til IAI Lavi, som imidlertid blev opgivet gr. omkostninger.

IAF har også haft en del andre flytyper. Af transportfly bl.a. Nord Atlas, C-47, Boeing 377 Stratocruiser. Naturligvis også helikoptere, bl.a. Super Frelon, CH-53, S-55 og Bell Cobra i flere typer.

Museet har mange spændende effekter og fly udstillet, bl.a. Scud missiler, Boeing 707 fra Entebbe aktionen , kanon fra Beaufighter.

Andre flytyper i IAF har været Gloster Meteor, Dassault MD520 og Super Mystere.


Forfatter: Niels Jørgen Lassen.

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer.